Kalendarz

Lipiec 2020
P W Ś C P S N
« Gru    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kawa i herbata – czy faktycznie szkodzą?

Niektórzy z nas piją kawę i herbatę kilka razy dziennie. Niektórzy są nawet uzależnieni od tych napoi, nie wyobrażają sobie dnia bez wypicia chociażby filiżanki kawy. Jednak jak one wpływają na nasz organizm? Szkodzą, a może dobrze wpływają na nasze zdrowie?

Każda herbata zawiera w sobie ekstrakt roślinny zwany teiną. Natomiast kawa zawiera w sobie wyciąg z kakaowca, czyli kofeinę. Jest o wiele silniejsza niż herbata. Często bywa tak, że to właśnie bez kawy nie potrafimy normalnie funkcjonować.

Herbata – zalety

Pamiętajmy, że maksymalnie możemy wypić cztery kubki herbaty dziennie. Chociaż ma wiele zalet, nie powinnyśmy przesadzać z jej piciem. Po pierwsze herbata poprawia naszą koncentrację. Jeżeli nie lubimy kawy, herbata doskonale usuwa senność i dodaje energii. Ponadto działa łagodnie moczopędnie i pobudza nerki do pracy. Spowalnia również starzenie. To idealny napój dla osób, które mają problemy z cholesterolem, ponieważ skutecznie go zmniejsza. Co ważne chroni przed miażdżycą, zawałem i próchnicą. Pomaga także w leczeniu przeziębienia.

Herbata – wady

Herbata posiada również wiele wad. Po pierwsze powoduje nadpobudliwość. Sprawia, że czujemy większy niepokój, a nasze serce znacznie przyśpiesza. Zwiększa również potliwość. Co ważne hamuje wchłanianie żelaza, magnezu oraz wapnia.

Kawa – pozytywne aspekty

Kawa jest o wiele silniejszym napojem niż herbata, dlatego możemy pić jej maksymalnie dwie filiżanki dziennie. Chociaż niektórzy uważają, że źle wpływa na nasz organizm, to posiada również wiele zalet. Kawa pobudza, polepsza naszą koncentrację, pamięć i nastrój. Ponadto przyśpiesza trawienie, przemianę materii i krążenie. Kawa zapobiega chorobom wątroby oraz nerek.

Kawa – negatywnie

Zarówno jak herbata, kawa posiada również wady. Po pierwsze nadmiernie powoduje nerwowość. Przyspiesza tętno oraz podrażnia żołądek. Niestety wypłukuje z naszego organizmy takie składniki jak: magnez i witaminy z grupy B. Nie powinny pić jej osoby, które mają problemy ze snem, ponieważ utrudnia zasypianie.

Mity i fakty o piciu herbaty i kawy

Niektórzy twierdzą, że herbata pakowana w torebkach jest słabszej jakości. Jest to fałsz. Do ekspresowych torebek nie jest pakowana herbata gorszej jakości, tylko drobniejsze liście.

Herbatę w torebce powinno parzyć się krócej niż tą w postaci fusów. Jest to zarówno prawda jak i fałsz. Wszystko zależy od tego jaką herbatę parzymy.

Niektórzy twierdzą, że mocno zaparzona czarna herbata ma takie samo działanie jak kawa. Jest to mit!

Herbata zielona jest zdrowsza od czarnej. Wyniki badań pokazują, że herbata czarna jest tak samo zdrowa jak zielona, jednak obie oddziałują na nasz organizm.

Kawa odwadnia organizm. To fałsz. Co prawda kawa ma działanie moczopędne, jednak na pewno nie odwadnia naszego organizmu.

Kawa chroni przed wypadkiem. To prawda. Dzięki niej poprawia się nasza koncentracja, a ponadto dostarcza ona energii naszemu organizmowi.

Kawa chroni przed rakiem. Prawda. Picie kawy chroni mężczyzn przed rakiem prostaty.

Kofeina jest tylko w kawie. Jest to mit. Nie musimy pić kawy, żeby pobudzić nasz organizm. Zawsze można sięgnąć po inne produkty, które zawierają kofeinę.

Niedrogie i szybkie przepisy na przyjęcie

Przyjęcie czy impreza organizowane w domu często kojarzą się z dużymi kosztami. Trzeba przygotować coś, czym gości będzie można poczęstować, a nie wystarczy podanie jednego dania. Czy da się jednak w jakiś sposób zminimalizować koszty, tak żeby goście nie wyszli głodni, a jednocześnie nie wydać na jedzenie majątku? Jak najbardziej – wystarczy jedynie postawić na przepisy na dania, które można wykonać z niedrogich i dostępnych składników, które najczęściej mamy już w domu. Oto kilka z nich.

Read More

Grupa krwi a dieta?

Wielokrotnie mówi się o dietach odchudzających oraz tych, które mają na celu dbałość o nasz organizm w chorobach, np. dieta przy cukrzycy, chorobach wątroby, czy nerek. Stosunkowo rzadko jednak pamiętamy o tym, że w naszych żyłach płynie krew, która także ma konkretne, określone potrzeby. Ostatnimi czasy można usłyszeć o zbawiennym wpływie diety na nasz organizm, sporządzonej pod kątem danej grupy krwi. Co to za dieta i dlaczego nierzadko uchodzi za idealnie skomponowany jadłospis dostosowany do indywidualnych potrzeb?

Podejrzewa się, że konkretna grupa krwi odpowiada za metabolizm danego organizmu oraz za to, co tak naprawdę powinno się mu dostarczać, aby był zdrowy przez długie lata. Dieta przystosowana do określonej grupy krwi jest równoznaczna z powolną, ale skuteczną utratą nadliczbowych kilogramów. Zapobiega przez to tak zwanemu „efektowi jojo”.

„Zerówki” – wrogowie mleka

Osoby, które mają grupę krwi 0, powinny przede wszystkim wystrzegać się w swojej diecie produktów mlecznych. Innym składnikiem, który powinien zostać wyeliminowany, jest pszenica. Zawarty w tym zbożu gluten nie sprzyja niestety utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Innymi zakazanymi produktami spożywczymi są ziemniaki, kalafior, brukselka, kapusta, kukurydza oraz soczewica. Zalecane są natomiast banany, czerwona papryka, wołowina, cielęcina. Pieczywo tradycyjne warto jest zamienić na orkiszowe, bez zawartości glutenu. Dania z wykorzystaniem brokułów, pomidorów oraz cebuli i czosnku także sprawdzą się świetnie. Zalecane jest także spożywanie dorsza i łososia – ale nie wędzonego.

Grupa A i witamina B

Przy krwi o grupie A zalecane jest dostarczenie do organizmu kwasu foliowego. Jego dobrymi źródłami są buraki, brokuły, a także szpinak. Wskazane jest również spożycie cebuli oraz czosnku. Jeśli masz tę grupę krwi, a lubisz chrupać w wolnym czasie, odstaw chipsy, a sięgnij po surową marchew albo wafle ryżowe. Należy ponadto odstawić produkty pszenne oraz mleczne, większość owoców morza i rodzajów mięs. Warto natomiast spożywać mleko sojowe, dorsze, karpie, makrele, oliwę z oliwek oraz masło orzechowe.

Grupę B przyciąga magnez

Produkty będące źródłami magnezu są szczególnie polecane osobom, które charakteryzuje grupa krwi B. Magnez znajdą one między innymi w orzechach, szpinaku oraz czekoladzie. Miłośnicy rodzajów mięs takich, jak dziczyzna, jagnięcina czy baranina, o grupie krwi B również nie powinny narzekać, bowiem mogą śmiało je spożywać. Unikać należy mięsa z kurczaka i wieprzowiny. Można postawić też na potrawy z łososia, dorsza, makreli, flądry i sardynek. W przeciwieństwie do grup 0 i A, dla osób z grupą B wskazane są chude produkty z mleka krowiego oraz owczego. Mogą też jeść ziemniaki, paprykę, brukselkę, marchew, a z owoców ananasy, banany, winogrona i śliwki. Nie powinny jednak spożywać lodów.

Enigmatyczna grupa AB

Z uwagi na to, że grupa krwi AB powstała jako hybryda dwóch innych grup, wielu naukowców jest przekonanych o braku realnej możliwości wyodrębnienia produktów zalecanych jej posiadaczom. Jednak pewne produkty mogą okazać się słusznie polecane, w tym między innymi mięso z indyka oraz królika, ponadto ryby takie, jak łosoś, dorsz, szczupak lub makrela, a także chude produkty z mleka krowiego i owczego. Osoby z grupą AB mogą spożywać masło orzechowe, orzechy ziemne oraz włoskie, fasolę, soczewicę i ryż. Zalecane są winogrona, wiśnie, żurawina, śliwki, ananasy i cytryny oraz brokuły, kalafior, ogórki i seler, zakazane zaś są wszelkie produkty kukurydziane. Przestrzega się, aby osoby te nie stosowały ostrych przypraw, ponieważ w ich przypadku odnotowuje się podwyższoną predyspozycję do stanów zapalnych błony śluzowej żołądka.

Dieta skomponowana w zgodzie z grupą krwi, mimo szeregu korzyści, jakie zapewnia danemu organizmowi, niesie także pewne ryzyko. Przy założeniu, że taki sposób żywienia wyklucza pewne składniki odżywcze, które powszechnie mogą być uznawane za zdrowe, narażamy się na ich niedobór.

Czerwona herbata – sposób na odchudzanie?

Azja słynie z herbat. Na rynku możemy dostać wiele rodzajów tego wspaniałego naparu, a każdy z nich nie tylko smakuje inaczej, lecz także ma różnorakie właściwości. Co ciekawe, liście herbaty pochodzą z tych samych krzewów, jednak sekretem jest ich odpowiednia fermentacja. Właśnie dzięki niej możemy cieszyć się z herbat zielonych, białych czy czerwonych. Skupmy się na tych ostatnich, bowiem to właśnie czerwona herbata Pu-Ehr słynie ze swoich odchudzających właściwości. Czy rzeczywiście codzienne picie naparu może pomóc nam w pozbyciu się zbędnych kilogramów? Badania wykazują, że jak najbardziej!

Czerwona herbata – czym jest?

Czerwona herbata jest w Polsce bardzo znana, bowiem to właśnie nią raczono się w czasach PRLu. Niedoceniany wówczas ziemisty napar o rdzawym zabarwieniu był najtańszy i niezwykle powszechny. Obecnie chińską czerwoną herbatę uważa się za prawdziwy rarytas. Pochodzi ona z tego samego krzewu herbacianego co herbata czarna. Po zebraniu liście są poddawane krótkiemu procesowi fermentacji, który zabarwia ich brzegi na czerwono, nie niszcząc przy tym ich delikatnej struktury.

Dobrze zaparzona czerwona herbata powinna mieć rudawy kolor oraz ziemisto-korzenny smak. Do jej przygotowania należy używać miękkiej wody bez magnezu i wapnia. Aby nie utracić smaku, aromatu oraz niezwykłych właściwości, napar należy parzyć od 3 do 7 minut. W ten sposób pozbędziemy się również gorzkiego posmaku.

Właściwości czerwonej herbaty

Czerwonej herbacie przypisuje się wiele właściwości, ale przede wszystkim zaznacza się jej działanie odchudzające. Na wstępnie należy wspomnieć, że tylko zbilansowana dieta i odpowiednia dawka ruchu są właściwą drogą do zrzucenia zbędnych kilogramów. Herbata Pu-Ehr może wspomóc ten proces. Aby odczuć jej wspaniałe właściwości, należy codziennie pić około 4-6 filiżanek. Czerwona herbata nie tylko odchudza. Oto szczególne cechy naparu:

  • wzmacnia zęby i kości,
  • wypłukuje toksyny z organizmu,
  • wzmacnia naczynia krwionośne (szczególnie polecana chorym na miażdżycę),
  • pozwala zachować gładką skórę,
  • łagodzi świąd i trądzik,
  • chroni organy wewnętrzne (układ pokarmowy, głównie wątrobę),
  • reguluje przemianę materii,
  • pobudza wytwarzanie soków trawiennych,
  • stymuluje pracę jelit,
  • niszczy komórki rakowe i przeciwdziała ich namnażaniu.

Czy czerwona herbata szkodzi?

Zasada ,,co za dużo to nie zdrowo” odnosi się właściwie do wszystkiego, również do czerwonej herbaty. Pijąc ją, należy zachować umiar. Nadmierne spożycie naparu może prowadzić do wypłukiwania minerałów z organizmu. Dodatkowo czerwona herbata ogranicza wchłanianie żelaza, co prowadzi do jego niedoborów. Z tego powodu na napar szczególnie uważać powinni weganie i wegetarianie, a także osoby cierpiące na anemię. Jeśli jesteś w ciąży lub właśnie karmisz maluszka i chcesz wprowadzić czerwoną herbatę do swojej diety, skonsultuj się z lekarzem. Kobiety powinny także zrezygnować z picia naparu podczas miesiączki.

Herbata liściasta czy w torebkach?

W przypadku wyboru czerwonej herbaty należy kierować się podobnymi kryteriami, jak przy kupowaniu innych. Sięgając po dany produkt, dokładnie przeczytaj wszystko, co zostało napisane na opakowaniu. Ważne jest bowiem, by herbata pochodziła z Chin. Warto też wybierać produkt, pochodzący z ekologicznych upraw. Przede wszystkim zwróć uwagę na herbaty liściaste. Te, sprzedawane w torebkach, są z reguły gorszej jakości. Jeśli cenisz sobie wygodę, zaopatrz się w specjalny zaparzacz do herbaty lub czajniczek z sitkiem.

Masz cellulit i chcesz się go skutecznie pozbyć? Poznaj Lippomasage, jedyną w swoim rodzaju metodę na pozbycie się pomarańczowej skórki

Każda kobieta chce cieszyć się ciałem, które jest jędrne, gładkie i wysportowane. Chcemy, żeby efekty naszych starań i pracy nad procesem, którego efektem ma być smukła sylwetka były widoczne. Przykładamy wiec dużo uwagi do tego, w jaki sposób prezentujemy się zarówno przed samą sobą, jak i przed innymi. Chcesz widocznych rezultatów wyszczuplenia? Wybierz się na Lippomasage!

Read More

Jak przekonać dziecko do zdrowego żywienia?

Nowy Rok jest zazwyczaj czasem podsumowań oraz  podejmowania nowych wyzwań i decyzji. Bardzo często naszym noworocznym pragnieniem staje się utrata zbędnych kilogramów. Jednak aby zamierzenia stały się rzeczywistością, musimy pamiętać, że po drodze natrafimy na wiele problemów, z którymi trzeba będzie się zmierzyć. Pozytywne myślenie jest bardzo ważnym elementem, który pomoże nam spełnić swoje postanowienia. Nigdy jednak nie osiągniemy sukcesu bez zmiany przyzwyczajeń żywieniowych. O ile nam, dorosłym, łatwiej jest zrozumieć, że musimy ograniczyć spożywanie pewnych szkodliwych dla naszej sylwetki produktów (np. cukru), o tyle naszym dzieciom przychodzi to znacznie trudniej.

Read More